Natuur- en duurzaamheidseducatie
schooltuin-winschoten

Over

Een schooltuin, of kinderwerktuin, is een stuk grond waar basisschoolleerlingen naar toe kunnen gaan. De kinderen leren tijdens schooltijd hoe ze een eigen tuintje kunnen onderhouden. Maar ook kunnen ze les krijgen over bijvoorbeeld eekhoorns of slootjes.

De schooltuin is in Oldambt een initiatief van Karin Starke, de schooltuinjuf. Karin is dit initiatief gestart omdat het haar wens is dat ieder basisschoolkind in Oldambt een eigen kinderwerktuin krijgt. Op deze pagina staat meer informatie hierover.

Eerste schooltuin

In deze video neemt de schooltuinjuf je mee naar de eerste schooltuin in Oldambt. Deze tuin kun je vinden in de Torenstraat (Winschoten).

De schooltuinjuf

Karin Starke is de schooltuinjuf. Ze werkt als vaste leerkracht en vaste invaller in alle groepen op een basisschool in Groningen. Nadat ze de pabo heeft gedaan, heeft ze 2,5 jaar les gegeven op Corn Island, Nicaragua. Haar ervaringen op dit primitieve eiland en in Groningen hebben haar geleerd dat onderwijs altijd mee moet gaan met de tijd. Als echte Winschoter heeft ze zelf ervaren hoe het is om op te groeien in het onderwijsland in Winschoten, daarom zet ze zich graag in voor schooltuinen in Oldambt.

Op de hoogte blijven?

De schooltuin in Oldambt is volop in ontwikkeling. Zo is Karin in gesprek met verschillende partijen. Bijvoorbeeld over andere locaties voor schooltuinen in Oldambt. En over samenwerking met anderen, zoals IVN en GGD. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen? Volg de schooltuinjuf dan op Instagram of Karin Starke op LinkedIn. en meld je aan voor de nieuwsbrief van deze website onderaan deze pagina.

Dankzij de schooltuin…

  • Leren kinderen onder schooltijd meer over groente en fruit;
  • Krijgen ze (meer) doorzettingsvermogen en leren ze om te gaan met teleurstellingen;
  • Leren ze door te ontdekken;
  • Zijn ze bezig met rekenen en taal, dit is een verlengstuk van wat ze in de klas leren;
  • Leren ze de sociaal-emotionele vaardigheden in een natuurlijke omgeving;
  • Werken ze samen met andere kinderen;
  • Zijn kinderen in beweging, ze ‘doen’ terwijl ze leren en andersom;
  • Krijgt iedereen gelijke kansen, een kind die moeilijk leert in de klas kan in de schooltuin beter tot zijn of haar recht komen;
  • Gaan kinderen fysiek en mentaal een betere toekomst tegemoet;
  • Krijgen kinderen (meer) respect voor de natuur.